Před nedávnem jsem dostal ohlasy na AVR TV Game, takže mě celkem překvapilo, že tenhle blog někdo čte. Rozhodl jsem se proto, že tady napíšu o další z mých elektro-hraček.

Jedná se o pokus o vytvoření bicího automatu, jak se říká from-scratch. Rozhodně si přečtěte celý článek, protože v něm najdete i videoukázky.

 

Už dávno jsem našel nějaká videa popisující Roland TR-808, což je tranzistorový bicí syntetizátor.

Zvuky tvoří analogovou cestou (proto tranzistorový), zatímto sekvencer je pochopitelně digitální. Nejvíce mě ale nadchnul ten jednoduchý a názorný systém ovládání pomocí běžícího světla, který u dnešních bicích automatů nenajdeme. Protože se jedná o archivní záležitost a pořízení není nejlevnější, rozhodl jsem se, že si něco podobného postavím. Nakonec jsem se rozhodl inspirovat se trošku jednodušší mašinkou – TR-606.

Viděl jsem už podobné pokusy o vytvoření analogového syntetizátoru bicích, nicméně mně tato cesta rovněž přišla příliš komplikovaná, a nejspíš z mé neznalosti analogové techniky i první experimenty s analogovou syntézou nedopadly příliš slavně.

Další, nad čím jsem přemýšlel bylo přehrávání samplů z SD karty, ale nakonec u mně zvítězil jiný přístup – generování zvuků digitální cestou, tedy pokus o simulaci analogového procesu (vlna+obálka) na jednočipovém mikropočítači. Naštěstí jsem nezašel až tak daleko, abych se oprostil od mikropočítače, a vytvářel celou logiku jen pomocí diskrétních TTL součástek řady 7400, jako na tomto videu:

Můj kousek vypadá asi takto:

 

Stručná charakteristika:

  • napájení 5V SS
  • zvukový výstup 3.5mm Jack
  • architektura AVR (ATmega8) + CMOS (SIPO a PISO registry)
  • 7 nástrojů (Bass Drum, Snare Drum, CYmbal, Hi Tom, Lo Tom, Open Hihat, Closed Hihat) + ACcent (mírné zesílení zvuku v daném okamžiku – jakože do toho bubnu více třískne)
  • 8 přednastavených + 1 editovatelná banka patternů (každá obsahuje 16 patternů po 16 krocích, editovatelná drží obsah v EEPROM i po vypnutí)
  • možnost zkrácení patternu na 9 nebo 12 kroků (pro případ stylů jako blues)
  • nastavitelné tempo (rychlost) a obálka (doba doznívání nástrojů)
  • 2 režimy (přehrávání a editace patternu)
  • generování zvuku digitální cestou (výpočet vln a obálek i mixování, PWM D/A převodník)
  • celý kód (UI i zvuk) psán v AVR assembleru (nevím, jestli bych podobnou blbost ještě někdy dělal)

Pro případ, že byste chtěli vidět, jak vypadá prototyp zezadu, tady je obrázek (jen pro silné žaludky):

Celkově zařízení splnilo mé očekávání hlavně ve dvou bodech:

  1. na docela dlouhou dobu mě to zabavilo
  2. výsledný zvuk celkem za nic nestojí, nicméně pokud si myslíte, že zrovna tohle je ten zvuk, který chybí vaší kapele, můžeme se domluvit…

No a na závěr krátké video, co to vlastně umí:

« »